| הפוך לדף הבית  |  יעדים בעולם  |  גלריית תמונות  |  טיולים בארץ  |  סקי  |  מידע כללי  |  פורומים  |  דילים
מידע כללי<<ראשי
שבת, 24.08.2019
רגע אחרון
בודפשט-(ח. נופש) - $268 ברלין-(טיסה)-$214 רומא-(ח. נופש) - $491 ברצלונה-(טיסה) -$278 פראג-(ח. נופש)-$495 אמסטרדם-(טיסה)- $282 לונדון-(ח. נופש)- $774 בנגקוק-(טיסה)-$774

מטיילים מספרים - אפריקה - טיול שטח לאוקוונגו בבוטצוואנה
מאת: צוות FIXTRAVEL
טיול שטח לאוקוונגו בבוטצוואנה

מאת: משה אייל
הרעיון נולד - מסע ברכב שטח לבוטצוואנה, מדינה השוכנת
בדרום יבשת אפריקה, לצד דרום אפריקה, נמיביה, אנגולה,
וזימבבואי, מדינה שרבים מכירים אותה בגלל ביצות האוקוונגו.
בתוכניתנו לטוס ליוהנסבורג דרום אפריקה, להשכיר רכב שטח ומשם בנהיגה אל גבול בוטצוואנה במזרח, לחצות בנקודת הגבול מרטינס דריפט ליד העיר אלישרס ומישם לאורך דרכים ראשיות אל העיר פרנסיסטאון ולנטה. דרך המלחות של נקסי לעיר מאון המשמשת כנקודת היציאה לביצות האוקוונגו. צפונית למאון ``נגמר`` כביש האספלט ומכאן ואילך יהיה עלינו לנווט בדרכי עפר ובוץ למקומות כמו מורמי, סאווטי, צ`ובי ומשם לקזאנה ובחזרה לציוויליזציה.

הטיסה מתל אביב הייתה בלילה כך שיכולנו לישון אחרי יום של ריצות וסידורים אחרונים.

בשדה התעופה של יוהנסבורג חיכה לנו הסוכן מסי.אפריקה וארגן את העברה למשרדי החברה. בדרך ברדיו, החזאי הבטיח מזג אוויר נעים אבל מספר ימים קודם לכן ירדו למעלה מ-100 מ``מ גשם במשך 5 ימים ונאמר לנו שכל האזור לח ובוצי דבר שהוסיף אנרדלין להתרגשות של כולנו.
קיבלנו את הרכבים מסוג ניסן הי-ריידר ובדקנו את זיווד ציוד הקמפינג שלא יחסר דבר בדרך. משם המשכנו למלון ואחרי הצהרים יצאנו לקנות מצרכי מזון בסיסיים שנוכל לקחת לדרך.עזבנו את יוהנסבורג בבוקרו של יום קיץ נאה שבניגוד לחצי הכדור הצפוני, הבטיח גשם בזמן כל שהוא של היום. בדרך כלל ביקור במלחת מחאדיחאדי צריך להיות מתוכנן לחורף כאשר הכל יבש ולא בקיץ כאשר רוב דרכי הגישה הם בוציים ודרכי העפר מהווים מלכודת נעילה לצמיגים, אולם לא יכלתי לוותר על ההזדמנות שקפצה לידי לעשות את המסלול הקלאסי של האוקוונגו, ובמיוחד שהתקופה היא עונת נדידת הציפורים.

הדרך אל נקודת הגבול לא הצריכה מיומנות כל שהיא בנהיגת שטח מכיוון שהדרך היא כביש אספלט רחב. לאחר חציית הגבול לבוטצוואנה עלינו על 90 ק``מ דרך עפר, בקטע זה שילבנו את ההילוך הגבוה של 4x4 כדי להגביר את האחיזה על דרך העפר. הדרך עוברת דרך מספר עיירות והנוף הוא טיפוסי לאזור הקלהרי.
בשלב זה מד הטמפרטורה הראה 34 מעלות צלזיוס.
ב-1966 כאשר בוטצוואנה קיבלה את עצמאותה מידי בריטניה היא נמצאה ברשימת 20 המדינות העניות ביותר בעולם. ב-1967 נתגלו מרבצי יהלומים ששינו את פני המדינה שהפכה ליצואנית היהלומים הגדולה בעולם, כ-15 מליון קאראט בשנה. גם גידול הבקר לצורכי תעשיית הבשר ליצוא ופיתוח התיירות תרמו ליציבותה של המדינה הנחשבת לדמוקרטיה הכי יציבה ובטוחה באפריקה.
התחברנו לדרך המלך ונהגנו במהירות של 120 קמ``ש צפונה לפרנסיסטאון.
תדלקנו את הרכב ואת המכלים הרזרביים והמשכנו לעבר המרכז המסחרי להשלים את קנית המזון, מכיוון שבוטצוואנה מעמידה מגבלות חמורות על כמות המזון המותרת ליבוא למדינה.

מאוחר אחרי הצהרים יצאנו לכיוון צומת נטה מרחק של כ-190 ק``מ צפונית לפרנסיסטאון היכן שעצרנו לחנית לילה בלודג` המקומי, המקום קנה את עולמו בזכות השרות והאווירה, מקום שיודעי דבר אומרים כאן מתחילה בוטצוואנה האמיתית. יחד אייתנו בלודג` היו מטיילים מהולנד שעשו את כל הדרך ממרוקו במשאית מסוג מאן שנראתה כמו מחסן הגרוטאות של הדוד יוסי בגבעתיים.

כל מה שרצית היה על המשאית. את הלילה שאחרי הארוחה הנפלאה שהכין ז`וסף הטבח בילינו בדיבוב ההולנדים על כוסות בירה - הרי לא כל יום שומעים סיפורי דרכים שכאילו. סך הק``מ שעברנו היום היה 440 ק``מ.
בעבר שטח מלחת מחאדיחדי תחת המים היה כ-80,000 קמ``ר והיתה מחוברת לדלתא של נהר האוקוונגו על ידי נהר הבוטאטי. אבל אי שם לפני 10,000 שנים היא התיבשה ונותרו שלוש מלחות מקסי, קודיקם ונטוויטי. במלחה נפגוש נופים מרהיבים של גושי מלח שגובשו לצורות דמיוניות על ידי הרוח.

צפונית לכביש נטה מאון, ממוקמת מלחת מקסי שהיא החלק הצפוני של הפארק הלאומי ששטחו 5,500 קמ``ר. בשמורה מאובנים היסטוריים, קבוצות בודדות של עצי אקציה ושטחים של עשבי מרעה המושכים אליהם את עדרי האימפלה והספרינגבוקס. (זהו אחד המקומות הבודדים באפריקה היכן שאפשר לראות אימפלה וספרינגבוקס זה לצד זה). משפחת אריות שליטה במקום וניזונה מעדרי האימפלה והספרינגבוקס. עזבנו את הכביש האספלט והמשכנו לאורך 35 ק``מ של דרך חולית בהילוך 4x4 גבוה עד לשער הכניסה. משם המשכנו כ-32 ק``מ אל מקום הלינה בשם בינס באובאב. המקום ניקרא על שם שבעת עצי הלחם הגדלים במקום שגילם נעמד ב 3000 שנה וקוטר הגזעים יותר משמונה מטר !.

הערב ירד לעיתו והשמיים ניצבעו בצבע כתום עז שהפך לאדום וסגול עד שהחשכה הגיעה. השמים היו כל כך צלולים שאפשר היה לראות בבירור רב את מאות אלפי הכוכבים. אכלנו מסביב למדורה וההרגשה היתה כמו של משלחת מגלי ארצות מהמאות הקודמות. ברקע אפשר היה לשמוע צוחות ינשוף בודד.

המלחות מהוות 25% משטח השמורה ואחד מחוקי הזהב הוא לא לחצות את המלחה בעונת הגשמים ובשאר העונות לנהוג בזהירות מירבית. שילדי המכוניות בדרך הם עדות אילמת לנהגים ששקעו וללא רכב גיבוי נאלצו לנטוש את הרכב ולצעוד ברגל לעבר הכביש, לרוב ללא הצלחה... מומלץ לחצות את השמורה באזור הסוואנה שהוא עשיר בבעלי חיים שבאים ללחח את מצבורי המלח. באחד המקומות ראינו עדר זברות ובו למעלה מ-1000 ראשים. לפנות ערב הגענו למחנה ``גבעות נג`וקה`` ועצרנו ללינת לילה. בבוקר לאחר נסיעה קצרה התחברנו לכביש האספלט למאון וגמענו את הדרך בפחות משעתיים. סה``כ גמענו פחות מ-320 ק``מ.
מאון היא עיר המחוז של אזור הדלתא, לכאן מתאספים כל ההרפתקנים והתיירים שבאים לבקר בדלתא. העשירים יותר טסים במטוסים קלים אל הלודג`ים המפוארים (ויקרים להחריד) הבנויים על האיים הרבים בדלתא. השאר ברכבי שטח עושים את הדרך לשמורת מורמי בדרך חולית המצריכה ידע בנהיגת רכב שטח.

לפני שיצאנו לדרך חידשנו את מלאי האוכל הדלק והמים והרכבים נבדקו היטב כדי להיות כשירים לנסיעה. לאחר שיוצאים ממאון אין בנימצא תחנות דלק חנויות מזון או כל דבר אחר. חייבים לעשות את כל המרחק עד קזנה כ-350 ק``מ בדרכים חצי עבירים. ב-1963 ממשלת בוטצוואנה נתנה לבני השבט המקומי את הזכות לנהל את השמורה ולגבות דמי כניסה. מסתבר שהשילוב היה מוצלח והציד וההרס נבלם. כתוצאה מיכך נוצרה שמורת טבע בלתי רגילה שמערבת סוואנה ויער אפריקאי, ביצות ומקווי מים ומגוון נרחב של בעלי חיים טורפים וצמחוניים.
עצי מופני ושושנות לילי, ציפורים נדירות ושפע של איתם הקולני.
47 ק``מ ממאון ניגמר כביש האספלט ונהפך לדרך בוצית שאפשרה נהיגה 4x4 בהילוך גבוה. בכניסה לשמורה קיבלנו עידכון מהשומר להיזהר מעדר פילים שמסתובב בסביבה. ואומנם באחד הסיבובים נפגשנו בעדר של למעלה מחמישים פילים ובתושיה רבה פינינו להם את הדרך לפי כלל הברזל - זכות קדימה לפילים !.

הדפסת כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

מסלול הטיול המועדף עליי
מסלולי נחלים בצפון
טיולי ארכיאולוגיה
נוף מדברי
אתרים היסטוריים

הצג תוצאות
Powered by Sitenet ltd בניית אתרים מועדון הלקוחות | כתבו לנו| תנאי שימוש| אודות החברה| פרסום באתר| מאמרים