| הפוך לדף הבית  |  יעדים בעולם  |  גלריית תמונות  |  טיולים בארץ  |  סקי  |  מידע כללי  |  פורומים  |  דילים  
ראשי
יום שלישי, 12.11.2019
רגע אחרון
בודפשט-(ח. נופש) - $268 ברלין-(טיסה)-$214 רומא-(ח. נופש) - $491 ברצלונה-(טיסה) -$278 פראג-(ח. נופש)-$495 אמסטרדם-(טיסה)- $282 לונדון-(ח. נופש)- $774 בנגקוק-(טיסה)-$774
 
חולון - מוזיאון הרכב ההיסטורי של `אגד`
מאת: צוות FIXTRAVEL

המוזיאון נמצא בתוך חניון של `אגד`, תחת כיפת השמיים. במוזיאון מוצגים כ- 50 דגמי אוטובוסים ו- 10 כלי רכב אחרים.

אזור בארץ: תל אביב
כתובת: רח` משה דיין, שכונת בן-גוריון, חניון `אגד`, חולון הכתובת למכתבים: דרך פתח תקוה 142,

טלפון: 03-5553440/41
פקס: 03-6504311
אתר אינטרנט: http://www.egged.co.il

תקופה: התיישבות 1915-1935
נושא: תעשייה, חקלאות ועסקים
איך מגיעים: תחבורה ציבורית: קווי אגד 86, 87.
ברכב פרטי: בכביש איילון צומת בית עלמין חולון.

רקע היסטורי

ראשיתה של התחבורה הציבורית בארץ ישראל בשנות ה- 20. כמה ממשוחררי מלחמת העולם הראשונה, שלמדו במסגרת שירותם הצבאי לנהוג ב`אבטומוביל`, רכשו משאיות מעודפי הצבא, קבעו ספסלים בארגזיהן והסיעו נוסעים בתשלום. הם הובילו גם עיתונים, דואר ואספקת מזון טרי. ב- 1924קמו ארבע חברות לתחבורה ציבורית - `הנץ`, `הנגב`, נהגי נס ציונה` ו`חבר`. התנהלה ביניהם תחרות פרועה, אך ב- 1929 התאגדו יחד והקימו את קואופרטיב `יהודה`. לאחר זמן קצר קם לו מתחרה, קואופרטיב `הדרום` ושניהם התחרו שנתיים ביניהם ובנהגים הפרטיים שחטפו מהם נוסעים. בשנת 1931 התמזגו לקואופרטיב `דרום יהודה`. בשנה זו קם בירושלים קואופרטיב `המקשר`. ב- 1930 פעלו בחיפה קבוצות נהגי `אוטובוסים` ו`טקסים` וביניהן `חבר`, `הר-הכרמל`, `בת גלים` ו`נוה שאנן`. על התחבורה מחיפה ליישובי הצפון התחרו `הקשר`, `זיפזיף` וקבוצה נוספת. במרכז הארץ פעלו קבוצות נוספות - `המהיר`, `הגה`, `התאחדות הנהגים` ו`קדימה`. ההתאחדות בקואופרטיב היתה צורך השעה מפאת תנאי הקיום והדרך הקשים והחשש מפני התקפות של כנופיות ערביות, והיא הלמה את שאיפות החלוצים לחיים של עזרה הדדית ושיתוף. בראשית 1933 הוקם `אגד` מאיחודם של `המהיר`, `הגה`, `קדימה ו`התאחדות הנהגים`. השם `אגד` ניתן לקואופרטיב בידי חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי. עד תום המנדט הבריטי על ארץ ישראל ב- 1948 בלע `אגד` כעשרים קבוצות ומתחרים בודדים. במקביל להתרחבותו של `אגד` במרכז הכיל לתוכו הקואופרטיב הצפוני `שחר` את הקבוצות הקטנות בצפון, ואילו בדרום התרחב קואופרטיב `דרום יהודה`. הקואופרטיב העירוני של תל אביב, `המעביר`, התאחד עם `איחוד רגב` ויצר את `דן`. שר התחבורה הראשון של מדינת ישראל, דוד רמז, הציע ב- 1949 לאחד את התחבורה הציבורית בקואופרטיב ארצי אחד. ב- 1951 התאחדו `אגד`, `שחר` ו`דרום יהודה` לאיגוד `אש"ד`, המורכב מראשי תיבות של שמות האגודות. ב- 1967 מוזג גם `המקשר` הירושלמי בקואופרטיב `אגד`. ההחלטה להקים מוזיאון היסטורי של `אגד` התקבלה ב- 1982 בעקבות בקשתם של מפיקי סרטים לשחזר אוטובוסים ישנים לצורכי הסרטה. מאז נעשתה עבודת חיפוש ושחזור מקיפה. כל האוטובוסים במצב נסיעה, בצורה ובצבעים של תקופתם.


המוזיאון


מטרת המוזיאון לספר את תולדות התחבורה הציבורית בארץ ישראל. בעתיד יוקם מוזיאון היסטורי מקיף ובו מסמכים, תצלומים פריטי ציוד ועדויות מוקלטות של הראשונים. סטודנטים ותלמידים, חוקרים וסופרים, מפיקים ובמאים יוכלו להיעזר בחומר לצורכי מחקר ויצירה. המוזיאון נמצא בתוך חניון של `אגד`, חניון המשרת את הערים חולון ובת ים. המוזיאון שוכן תחת כיפת השמים על שטח של כ- 4 דונם. במוזיאון מוצגים כ- 50 דגמי אוטובוסים ו- 10 כלי רכב אחרים, כולל כאלה שהוסבו למשוריין או לאמבולנס או לצרכים מיוחדים אחרים. על רוב האוטובוסים ניתן לעלות ולהרגיש כנהגים או כנוסעים באותה תקופה בה נסעו האוטובוסים.

הדברים והתמונות הובאו באדיבות: המועצה לשימור מבנים ואתרים

הדפסת כתבה כתוב לעורך שלח לחבר








מסלול הטיול המועדף עליי
מסלולי נחלים בצפון
טיולי ארכיאולוגיה
נוף מדברי
אתרים היסטוריים

הצג תוצאות
Powered by Sitenet ltd בניית אתרים מועדון הלקוחות | כתבו לנו| תנאי שימוש| אודות החברה| פרסום באתר| מאמרים