| הפוך לדף הבית  |  יעדים בעולם  |  גלריית תמונות  |  טיולים בארץ  |  סקי  |  מידע כללי  |  פורומים  |  דילים  
ראשי
יום חמישי, 21.11.2019
רגע אחרון
בודפשט-(ח. נופש) - $268 ברלין-(טיסה)-$214 רומא-(ח. נופש) - $491 ברצלונה-(טיסה) -$278 פראג-(ח. נופש)-$495 אמסטרדם-(טיסה)- $282 לונדון-(ח. נופש)- $774 בנגקוק-(טיסה)-$774
 
חיפה - מוזיאון הרכבת
מאת: צוות FIXTRAVEL

המוזיאון מציג אבני דרך בהתפתחות הרכבת בארץ ואת קשריה עם הארצות השכנות. שוכן בתוך תחנת רכבת פעילה הממחישה את אוירת הפעילות הרכבתית המוצגת במוזיאון.

אזור בארץ: חיפה
כתובת: תחנת רכבת חיפה מזרח, רחוב חטיבת גולני 1, חיפה 31014

טלפון: 04-8564293
פקס: 04-8564440

אתר אינטרנט: www.israrail.org.il
איך מגיעים: אוטובוס עירוני מס` 41.
 
רקע היסטורי

בשנים 1908-1901 נבנתה המסילה החיג`זית המפורסמת בתוואי דמשק - דרעא - מדינה (שבחצי האי ערב) לאורך 1,302 ק"מ וברוחב 105 ס"מ. כאשר עלה הצורך לחברה לחוף הים התיכון, נמנעו התורכים מלהשתמש במסילה דמשק - ביירות שהיתה תחת השפעה צרפתית. במקום זאת בחרו לבנות קו משלהם בתוואי דרעא - צמח - בית שאן - עפולה - חיפה לאורך 161 ק"מ (קטע המסילה בין חיפה, עפולה וצמח כונה `רכבת העמק`). הרכבת הראשונה בקו חיפה - דמשק נסעה ביום 15.10.1905. המסילה החיג`זית ותוואי חיבורה לחיפה היתה מפעל הנדסי מרשים, ממוקדי המדיניות הבינלאומית שלפני מלחמת העולם הראשונה. בנייתה הסתייעה בעיקר הודות ליוזמתו של השולטן העות`מני עבדול חמיד השני. כינוייה בפי האוכלוסיה היה `אתונו של השולטן`. אנדרטת המסילה שהוקמה לכבודו ניצבת כיום בשטח תחנת חיפה-מזרח. בניית המסילה והפעלתה הביאו לעיר חיפה שגשוג והתפתחות בהיקף שלא היה מוכר עד אז בארץ. מינהלת המסילה החיג`זית, שקבעה מושבה בחיפה, הביאה לביקוש גדל והולך למהנדסים ולעובדים במקצועות שונים הכרוכים בבניית הרכבת ובתחזוקתה. מפעל הרכבת עודד גם התפתחות עקיפה בעיר, כמו פתיחת בתי ספר ברמה מתאימה לילדי העובדים, הרחבת השירותים המוניציפליים ושיפורם, פתיחת שירותי מסחר ובנקאות, קבלנויות משנה וכיו"ב. לאחר הכיבוש הבריטי ב- 1918 וחיבור חיפה למסילה ברוחב תיקני (143.5 ס"מ) מלוד וממצרים, הפכה תחנת חיפה (כיום חיפה-מזרח) לצומת הרכבת הראשי בארץ. הדבר הודגש ביתר שאת עם פתיחת הנמל החדש ב- 1933. בתחנה שכנה הנהלת הרכבת בארץ ישראל, אשר הפעילה גם את המסילה הנמצאת כיום בממלכת ירדן ואת מסילת רפיח - קנטרה שבתחומי מצרים. מכאן יצאו ובאו רכבות נוסעים ומשא בין חיפה לירושלים, ליפו ולקהיר, בין חיפה לביירות ולטריפולי בלבנון וכמובן בקו המסילה הצרה (105 ס"מ) שבין חיפה לדמשק ולרבת עמון. לאחר קום המדינה, עד שנת 1957, שכנה בתחנה הנהלת `רכבת ישראל`. כיום משמשת התחנה לצרכים תפעוליים, להכנת רכבות הנוסעים וכבסיס לכניסתם וליציאתם של קרונות משא מן הנמל.


המוזיאון


מוזיאון הרכבת שבתחנת חיפה-מזרח (ע"ש פיקוביץ-אלון) מציג אבני דרך בהתפתחות הרכבת בארץ מאז ראשיתה ב- 1892, ואת קשרי המסילה של הרכבת עם הארצות השכנות. המוזיאון מתאר את המערכת הרכבתית כיום על תפקודיה השונים ומתמודד עם השאלה: `למה נחוצה רכבת במאה הבאה?` בתצוגה ניתן לראות, בין השאר, את קטר הקיטור היחיד שנותר בארץ, קרון סלון שהיה בשימוש הנציב העליון ואורחי ממשלה בתקופת המנדט, מכונה להדפסת כרטיסים משנות ה- 30, לוחות זמנים וכרטיסים מתקופות שונות, תוויות יצרן של קטרים וקרונות, דגמים, עזרי ציוד, אוסף בולים וחותמות דואר בנושאי הרכבת, מתקן רכבות חשמליות, תוכניות לפיתוח הרכבת וכיו"ב. המוזיאון שוכן באתר תחנה שנבנתה בתחילת המאה כטרמינל המסילה חיפה - דמשק, בעל מבנים ציוריים האופייניים לתקופה. במשך שנים רבות היה זה צומת הרכבות החשוב בארץ. בנוסף לשירותי נוסעים ומסע היו בתחנה משרדי ההנהלה הראשית, מוסך הקטרים והקרונות של `רכבת העמק` המפורסמת ועוד. המוזיאון שוכן בתוך תחנה פעילה הממחישה את אוירת הפעילות הרכבתית המוצגת במוזיאון.


הדברים והתמונות הובאו באדיבות: המועצה לשימור מבנים ואתרים

הדפסת כתבה כתוב לעורך שלח לחבר








מסלול הטיול המועדף עליי
מסלולי נחלים בצפון
טיולי ארכיאולוגיה
נוף מדברי
אתרים היסטוריים

הצג תוצאות
Powered by Sitenet ltd בניית אתרים מועדון הלקוחות | כתבו לנו| תנאי שימוש| אודות החברה| פרסום באתר| מאמרים