| הפוך לדף הבית  |  יעדים בעולם  |  גלריית תמונות  |  טיולים בארץ  |  סקי  |  מידע כללי  |  פורומים  |  דילים  
ראשי
יום שלישי, 12.11.2019
רגע אחרון
בודפשט-(ח. נופש) - $268 ברלין-(טיסה)-$214 רומא-(ח. נופש) - $491 ברצלונה-(טיסה) -$278 פראג-(ח. נופש)-$495 אמסטרדם-(טיסה)- $282 לונדון-(ח. נופש)- $774 בנגקוק-(טיסה)-$774
 
חיפה -מוזיאון ההעפלה וחיל הים ע"ש דוד הכהן
מאת: צוות FIXTRAVEL

דגמי אניות וכלי נשק מתקופת ההעפלה.ביקורים מודרכים וביקורים עצמאים עם דפי עבודה.ערכות אורקוליות ומיצגים.

אזור בארץ: חיפה
כתובת: דרך אלנבי 204, חיפה .

טלפון: 04-8537672
פקס: 04-8512958

תקופה: התיישבות 1936-1948
נושא: הגנה, מאבק ועצמאות

איך מגיעים: אוטובוסים מס` 44, 45, 26, 5. ישנה חניה מסודרת ברחוב אלנבי.
 
רקע היסטורי

ה`העפלה` היא כינוי לעלייה לארץ בהיחבא וללא רשיון מטעם שלטונות המנדט הבריטי (נקראה גם עלייה ב` או עלייה בלתי ליגלית). בהעפלה לקחו חלק ארגוני החלוץ, ה`הגנה`, התנועה הרביזיוניסטית ובית"ר (בעיקר בשנים 1939-1934) ויוזמות פרטיות. מראשית ההעפלה ב- 1934 ועד לסיומה עם קום המדינה באו בדרכי הים, היבשה והאוויר כ- 122,000 מעפילים. ניתן לחלק את תקופת ההעפלה לשלושה שלבים עיקריים: א. בשנים 1939-1934 עלו כ- 21,500 מעפילים. הראשונים הגיעו באונייה `וילוס` שיצאה מנמל פיראוס ביולי 1934. מאורעות 1939-1936, צמצום ממדי העלייה החוקית ועליית הנאצים - הפכו את העפלה למפעל הצלה לאומי. תקופה זו התאפיינה בהעפלת נוער ציוני חלוצי, בהעלאת פליטים נמלטים מאירופה, ובראשית השימוש בהעפלה כבנשק פוליטי במאבק בבריטים. מעפילים שנתפסו על ידי הבריטים הושמו במחנות מעצר לתקופות שונות, ועם שחרורם קיבלו רשיונות עלייה (סרטיפיקטים), שמספרם הורד ממכסת הרשיונות הרשמית. ב. בשנות המלחמה, 1945-1939, התרכזה ההעפלה בהצלת יהודי אירופה. רוב האוניות הגיעו בראשית המלחמה, כשעוד אפשר היה לצאת מכמה נמלים באירופה. בהדרגה הוסב הדגש אל העפלה בדרך היבשה. מסלול העולים עבר בתורכיה, בסוריה, בעירק ובאירן. מעירק חצתה הדרך את המדבר לסוריה, ומשם, על ידי הברחת הגבול, לארץ ישראל. בדרכים אלה הגיעו כ- 5,500 איש, וסך כל המעפילים בתקופה זו היה 16,500 נפש. בראש המוסד לעלייה ב`, הרשת הארגונית של ההעפלה, עמד שאול אביגור (מאירוב). ג. השנים מסוף מלחמת העולם השנייה ועד קום המדינה, 1948-1945, היו שנות שיא במאבק נגד הבריטים בנושא העפלה. במפעל זה תמכו ושיתפו פעולה אנשי היישוב, התנועה הציונית העולמית ויהודי הגולה, וכל אלה הסתייעו באהדת דעת הקהל העולמית. ניצולי השואה הועברו ממחנות העקורים לחופי הים, ומשם בספינות לארץ ישראל. בתקופה זו עלו כ- 85,000 עולים; כ- 66,000 מתוכם נתפסו על ידי הבריטים והועברו למחנות מעצר. כ- 9,500 הושמו במחנות מעצר בארץ (בעיקר בעתלית); כ- 52,000 גורשו למחנות מעצר בריטיים בקפריסין וכ- 4,500 מעפילי `יציאת אירופה תש"ז` (אקסודוס) גורשו למחנות מעצר בריטיים בגרמניה. היישוב בארץ, שאירגן את ההעפלה, תמך במאבק בדרכים נוספות, שחרור מעפילי עתלית (ע"ע `עתלית - מחנה המעפילים`), טיבוע ספינות משטרה, הרס משטרות חוף שעסקו בציד מעפילים, פיצוץ גשרים כדי לנתק את הארץ מבסיסי הצבא הבריטי, פיצוץ הרדארים ששימשו לגילוי אוניות מעפילים, חבלה בספינות לגירוש המעפילים, ומעל כל אלה עסק היישוב בקליטת המעפילים בארץ. דוד הכהן היה מפעילי ההגנה וההעפלה. לאחר קום המדינה היה חבר מרכז מפלגת העבודה, סגן ראש עיריית חיפה, מנכ"ל `סולל בונה`, שגריר ישראל בבורמה, ועמד בראש משלחות רבות של הכנסת לכנסים בין-פרלמנטריים ולכנסי עצרת האו"ם.


המוזיאון


מוזיאון העפלה וחיל הים הוקם ב- 1969 ונמצא בתהליך פיתוח מתמשך עד עצם היום הזה. במוזיאון שני נושאים המשלימים זה את זה: תצוגת ההעפלה ותצוגת חיל הים הישראלי. במבנה הארכיטקטוני משולבת אוניית העפלה מקורית. המוצגים במבנה משמשים מסגרת מחנכת העוסקת בפרשת מאבקו של עם ישראל על זכותו לעלות לארץ ישראל לפני קום המדינה, ובהקמתו, בפועלו ובהתפתחותו של חיל הים הישראלי עד ימינו. המוצג המרכזי במוזיאון הוא אוניית ההעפלה `אף-על-פי-כן`, שהביאה לארץ 434 מעפילים בספטמבר 1947. במקורה היתה זו נחתת טנקים בצי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. במלחמת העצמאות שירתה האונייה כנחתת טנקים בחיל הים שזה עתה קם. התצוגה כוללת שפע של מוצגים מקוריים ומשוחזרים, דגמי אוניות מעפילים ואוניות מלחמה, נשק, מפות, מסמכים, תצלומים, סרטים וערכות אור קוליות המבוססות על תצלומים מקוריים מהתקופה. המוצג המרכזי בתצוגת חיל הים הוא ספינת הטילים אח"י "מבטח", ספינת הטילים הראשונה של חיל הים. בקרוב יוצג במוזיאון גשר הצוללת "דקר" שנמשה מן הים ושומר במספנות חיל הים בחיפה. ב- 1988 נפתח אגף חדש המתאר את תולדות המאבק וההעפלה ואת מחנות הגירוש בקפריסין. המוצגים במוזיאון נתרמו על ידי מעפילים, מוסדות, חיל הים וותיקיו. סגל המוזיאון מסייע ומדריך תלמידים בכתיבת עבודות שנתיות בנושאי התצוגה במוזיאון. המוזיאון שייך ליחידת המוסיאונים של משרד הביטחון.

 
הדברים והתמונות הובאו באדיבות: המועצה לשימור מבנים ואתרים

הדפסת כתבה כתוב לעורך שלח לחבר








מסלול הטיול המועדף עליי
מסלולי נחלים בצפון
טיולי ארכיאולוגיה
נוף מדברי
אתרים היסטוריים

הצג תוצאות
Powered by Sitenet ltd בניית אתרים מועדון הלקוחות | כתבו לנו| תנאי שימוש| אודות החברה| פרסום באתר| מאמרים