| הפוך לדף הבית  |  יעדים בעולם  |  גלריית תמונות  |  טיולים בארץ  |  סקי  |  מידע כללי  |  פורומים  |  דילים  
ירושלים<<יעדים בעולם<<ראשי
שבת, 25.11.2017
רגע אחרון
בודפשט-(ח. נופש) - $268 ברלין-(טיסה)-$214 רומא-(ח. נופש) - $491 ברצלונה-(טיסה) -$278 פראג-(ח. נופש)-$495 אמסטרדם-(טיסה)- $282 לונדון-(ח. נופש)- $774 בנגקוק-(טיסה)-$774
 
מקומות קדושים
מאת: צוות FIXTRAVEL

העיר ירושלים חשובה ומקודשת לכל שלושת הדתות. אנו מביאים בפניכם מדריך למקומות הקדושים ליהודים, למוסלמים ולנוצרים בירושלים.

מקומות קדושים ליהודים
 
הכותל המערבי
 
כמעט שלושת אלפים שנה חלפו מאז בנה שלמה המלך את בית המקדש הראשון. לפני המקדש שכן ארון הברית על פסגת הר צרה, כשהוא מוגן על ידי סכך. לכאורה, היה נדמה, כי אין באזור מספיק מקום על מנת לבנות משכן ראוי לארון. אולם אדריכלי שלמה מצאו פתרון מקורי ונועז. הם הקימו את המקדש במרכזה של רחבה עילית, שהוקמה מאלפי סלעים, שהועלו למעלה מקצה המדרונות שממערב ומדרום להר.
בית המקדש נבנה לא כדי לפאר שם של שליט, אלא כדי לפאר אל. לקרב אותו ללב העם כולו. בית ראשון נבנה ונהרס, אך החלום נמשך ונבנה בית שני. היום מייצג הכותל המערבי את שרידי הימים ההם ואת הכיסופים לימים שעוד יחזרו. שום קדושה מיוחדת לא הייתה בו בכותל המערבי באותם ימים רחוקים. הוא היה קיר מגן, שסביבו בנה המלך הורדוס חומה איתנה, כדי לשאת את משקל הר הבית על המקדש והארמון שעליו.


הורדוס הצליח, ככל הנראה, אף מעבר למה ששיער הוא עצמו, שכן כיום, אחרי שנים כה רבות, משמש הכותל, שנבנה בפקודתו, ככותל של תקווה ושל תחיה. הגשמה של חלום לאומי, שבו מוצאים כל בני העם היהודי - עבר, הווה ועתיד.
קדושתו של הכותל הלכה והתעצמה עם השנים. דורות רבים חלפו מזמן בנייתו כקיר מגן חיצוני להר הבית ועד להיותו לסמל העליון של עם ישראל. בתחילה סימן הכותל את אחד מרחובות העיר. לאורכו היו חנויות ובתי מגורים. איש לא התפלל שם, ואפילו לאחר חורבן הבית השני בחרו המאמינים להתפלל מול הכותל המזרחי או הדרומי, שהיו מפוארים יותר. היה זה רק במאה ה-16, כשירושלים הייתה נתונה תחת השלטון העות`מני, שהוכרה לראשונה קדושתו של הכותל לעם היהודי והוחל בשיפוצו. בהדרגה הפך הכותל למוקד עליה לרגל, על פי המסורת והמצוות של שלושת הרגלים.
צפיפותה של העיר העתיקה גדלה, ובהדרגה היה הרחוב שלאורך הכותל לסמטא צרה וחשוכה, ורק מתפללים בודדים יכלו להתכנס שם לתפילות בימי חג ומועד.

ההתייחסות היהודית לקדושת הכותל לא נותרה גלמודה. התגבשה מסורת מוסלמית, שלפיה כאן קשר מוחמד את סוסו הפלאי אל-בוראק לפני שעלה לשמיים. מסורת שגרמה לחיכוכים ולמחלוקות קשות בכל הנוגע לשליטה באתר ובאחזקתו.


במלחמת העצמאות נפל הכותל לידי כוחות הליגיון הירדני, ועל פי הסכם שביתת הנשק בין ישראל וירדן משנת 1949 נשמרה ליהודים זכות הביקור בו. אך הסכם זה לא קויים מעולם. הכותל שוחרר לבסוף על ידי הצנחנים, רק במלחמת ששת הימים ב-1967.


בעשרות השנים שחלפו מאז, שוקמה רחבת הכותל לרחבה ענקית, לנוחותם של רבבות המתפללים והמבקרים במקום. החפירות הארכיאולוגיות באזור חודשו ונחשפו שתי שכבות נוספות של החומה. היום מהווה רחבת הכותל מעין בית כנסת ענקי תחת כיפת השמיים. רבים חוגגים בה שמחות משפחתיות, עורכים בה טכסים, ועולים אליה לרגל.
סמוך לכותל עצמו ישנם כמה אתרים נוספים, ביניהם - הכותל הדרומי על חפירותיו המרשימות, מנהרות הכותל, קשת רובינסון, קשת וילסון, שער וורן ושער ברקלי.


הר הבית
 
המקום בו שכנו שני בתי המקדש היהודיים. כיום במתחם למעלה מ- 100 מבנים מתקופות שונות כאשר המפורסמים שבהם: כיפת הסלע ומסגד אלאקצא. המסורת היהודית מזהה את המקום עם הר המוריה. פסגת ההר מכונה ``אבן השתייה`` שממנה הושתת העולם. המדרשים מייחסים למקום זה אירועים מעצבים נוספים בתולדות עם ישראל, ביניהם עקדת יצחק.
מסיפורי התנ``ך עולה, כי דוד המלך רכש את המקום מיד ארונה היבוסי מיד לאחר כיבושו את העיר ``יבוס``, היא ירושלים בשנת 1000 לפנה``ס (לערך). לאחר איחוד העם וקידוש העיר על ידי העלאת ארון הברית, הקים שלמה המלך על ההר הזה את בית המקדש הראשון.
בית מפואר זה עמד על תילו כ-400 שנה, עד שנחרב על ידי הבבלים, בהנהגתו של נבוכדנצר, אשר הגלה את היהודים למשך 70 שנה.


לאחר שהיהודים חזרו לארצם, ולאחר פתירת בעיות פוליטיות, הם הצליחו לבנות מחדש את בית המקדש באותו מקום, כאשר עם השנים הבית שופץ ואף הורחב.
לאחר שחרור הר הבית מיד היוונים, הרחיבו החשמונאים את הבית לגודל של ת``ק על ת``ק אמה (250 מ``ר לערך). אך ההרחבה הנראית לעינינו היום, היא ממפעליו העצומים של ה``בנאי הגדול``, המלך הורדוס.
על מנת להרחיב את רחבת הר הבית, הרחיב הורדוס ובנה ארבעה קירות תמך עצומים (המכונים כתלים), ביניהם מילא את החלל בקשתות ובעפר ועליהם ריצף את הרחבה. סה``כ שטח רחבת הר הבית הינו כ- 140 דונם, כאשר הגדול מבין קירות התמיכה הוא הכותל המערבי, שאורכן 488 מטר.
בזמנו של הורדוס מנה המתחם שלושה מבנים עצומים, כאשר החשוב מהם הוא המקדש עצמו שהתנשא לגובה של כ-50 מטר, הסטיו המלכותי – מתחם שהוצב על גבי 162 עמודים ענקיים ומצודת האנטוניה.


המבנים כולם, יחד עם החלקים העליונים של הכתלים התומכים, נהרסו בט` באב, בקיץ של שנת 70 לסה``נ, על ידי הרומאים בפיקודו של טיטוס.
כך נשאר הבית שומם, עד לכיבוש המוסלמי בשנת 638 על ידי הח`ליף עֹמר אבן אלחט`אב, אשר החל בניקוי ושיפוץ הרחבה ובניית מבנים כאשר הגדולים מביניהם הם כיפת הסלע ומסגד אלאקצא. למעשה, כולל המתחם היום יותר מ-100 מבנים מתקופות שונות, חלקם מבני תפילה, חלקם מבני לימוד, חלקם מיועדים לטקסים דתיים וחלקם רק לקישוט. המתחם מכונה בערבית אלחַרַם א-שַרִיף (``האתר הקדוש והאציל``).

הכניסה למתחם מתאפשרת על ידי השערים הרבים המפוזרים לאורך החומות: בכותל הצפוני: שער השבטים, שער המחילה, השער האפל, בכותל מערבי: שער אלעַ`וַאנְמֶה, שער המשגיח, שער הברזל, שער מוכרי הכותנה, שער מרחץ הטהרות, שער השלשלת, שער המערביים, שהוא היחיד הפתוח למבקרים שאינם מוסלמים.
שרידי שערים נוספים שאינם פתוחים: שער הרחמים בכותל המזרחי, השער היחיד, הכפול והמשולש בכותל הדרומי, וחלקו של שער ברקלי חשוף במערבי.


הר הזיתים
 
בין ההר וחומת הר הבית מפריד נחל קידרון. במדרונותיו ממוקם בית הקברות היהודי. העיניים של העומדים על הר הזיתים נמשכות אל הר הבית שבפינת העיר העתיקה, בצד הקרוב לתצפית, שם בולטות כיפת הסלע המוזהבת וכיפת אל אקצא . בין גגות העיר מבצבצות שתי כיפות בלב הרובע הנוצרי, הן כיפות של כנסיית הקבר. משמאל לחומות העיר נמצאת העיר דוד, גרעינה הקודם של ירושלים. במרכז הקטע המזרחי של החומה נראה שער הרחמים החסום, שעל פי האמונה ייפתחו שעריו עם בוא המשיח. ממערב לעיר העתיקה מעבר לחומות נראות רוב השכונות של העיר החדשה. 

בית הכנסת ישורון
 
נבנה בשנים 1934-1936. בנוי על מגרש, שבו שכנו הצריפים והאוהלים של אנשי ``גדוד העבודה``, שבנו את בתיה הראשונים של רחביה – שנבנתה בתקופת המנדט. קרבתו לשכונה זו תרמה רבות לשמו. בטקס הנחת אבן הפינה שאירע בכ``ב אייר תרצ``ד (1934) היו נוכחים אנשים חשובים ביניהם: הרב קוק (הראי``ה), הנציב הבריטי העליון, ונשיא ההסתדרות חיים סוקולוב. הבניין תוכנן על ידי האדריכלים מאיר רובין ואלכסנדר פרימן, בסגנון הבינלאומי, כמו שאר המוסדות הלאומיים שנבנו באותה התקופה. הוא הוקם כבית כנסת ``מודרני`` (אורתודוכסי) מרכזי בעיר כאשר הנוסח בו היה ספרד – בהגיה ``ישראלית``. מן האירועים החשובים שנערכו בבית הכנסת נזכרים דרשתו של יצחק הרצוג בגנות הספר הלבן (שם קרע את הספר לגזרים מעל הדוכן) ואזכרה ל``ידיד`` – ארד וינגייט מייסד ``פלוגות הלילה המיוחדות.
כתובת: שמואל הנגיד 20.

 
בית הכנסת צמח צדק
 
בית כנסת בנוסח חב"ד. קודם לשנת 1855 שכן כאן בבית שכור בית כנסת של חסידי חב``ד. בשנת 1858 נרכש המקום, בסיועו של דוד ששון מבומבי, בית כנסת כונה בשם ``בית מנחם`` ע``ש האדמו``ר ר` מנחם מנדל מלובביץ`, ממנהיגי חסידות חב``ד. הקומה השניה של המבנה נבנתה ב-1879 וכללה את בית הכנסת והישיבה ``כנסת אליהו`` על שם התורם אליהו ששון מבומבי. במלחמת העצמאות עמד הבניין בלב איזור הקרבות אך לא נהרס. ביולי 1967 חודשו בו התפילות ולימוד התורה. כיום הוא משמש את חסידי חב``ד.
כתובת: חב"ד 31.

בית כנסת הדסה
 
בבית הכנסת, המצוי בתוך בית החולים הדסה עין כרם, מצויים שנים עשר חלונות צבעוניים, שאותם צייר האמן היהודי מארק שאגאל. חלונות המסמלים בדמויותיהם את שנים - עשר שבטי ישראל.
כתובת: עין כרם.

 
היכל שלמה ובית הכנסת הגדול
 
במרחק הליכה קצרה מרחוב דוד המלך, נמצא מקום מושבה של הרבנות הראשית בישראל ושל בית הדין הרבני העליון. הבניין המרשים נבנה בהשראת מבנה בית המקדש הראשון. במקום בית כנסת מפואר, מוזיאון לאמנות יהודית תשמישי קדושה ואולם אירועים.
הביקור בבית הכנסת מומלץ בשבתות ``מברכין`` (שבתות שלפני ראש חודש יהודי) לתפילת השחרית של שבת (בסביבות 8:30) ומוסף – אז התפילה מלווה במקהלת גברים. יש לבוא לבית הכנסת בלבוש הולם.

 
המרכז למורשת היהדות הוא מוזיאון המציג תצוגת קבע בנושא ``בית הכנסת`` באמצעות חפצים מהעבר וההווה מאוספיו המגוונים והייחודים, בשילוב חפצים ממוזיאונים אחרים ופריטים נדירים מאוספי רשות העתיקות. התצוגה מציגה את בית הכנסת כמקום מרכזי במחוייבות היהודית, תוך שימת דגש על חפצים ייחודיים בעלי סיפור. במוזיאון מתקיימות תערוכות מתחלפות בנושא החגים.
 
תערוכות קבע:
``ושכנתי בתוכם``- בית הכנסת וכל אשר בו, סיפורו של החפץ - תערוכה המציגה את הקשרים המופלאים באמצעות חפצים יהודיים המספרים סיפור, במטרה לענות על השאלה - כיצד עם שומר על זהותו למעלה משלושת אלפים וחמש מאות שנה?
``עקידת יצחק`` - כפי שבאה לידי ביטוי ביצירות אמנות ותשמישי קדושה.
``מסע בזמן`` - דגמים זעירים המשחזרים אירועים חשובים בתולדות עם ישראל.
תערוכות מתחלפות בנושא חגי ישראל:
חגי תשרי, חנוכה, פורים, פסח ושבועות.
תצפית פנורמית על ירושלים - ממוקמת בגג של הבניין , נשקפת תצפית פנורמית מרהיבה של ירושלים העתיקה והחדשה.
כתובת: המלך ג`ורג` 58.
 

הישיבה הגדולה במאה שערים
 
הישיבה הגדולה במאה שערים נמצאת במבנה גדול ומיוחד בליבה של שכונת מאה שערים. הישיבה הוקמה בשנת 1885 (שנה לאחר הקמת השכונה) כתלמוד תורה לשכונה. גודלו של המבנה, בצורתו החיצונית ובעיצובו הפנימי, מזכיר את בתי הכנסת והישיבות הגדולות של מזרח אירופה, שנחרבו בתקופת השואה.

 
בקומה השניה נמצא בית מדרש אשר תקרתו מעוטרת בציורי קודש מדהימים ביופיים, הכוללים: פסוקים, מקומות קדושים בארץ, מוטיבים ממעגל השנה היהודי, חיות מהתנ``ך ולוחות זיכרון. בישראל אין מקום אחר שבו אפשר למצוא עבודת ציורי קודש בהיקף ובאיכות מעולה כל-כך. את העבודות ביצע הצייר יצחק בק בשנות ה- 50 של המאה ה-19 על פיגומים שנבנו במיוחד לצורך העבודה.
 
לדאבוננו, לאחר יותר מחמישים שנה, הציורים - חלקם מתפוררים וחלקם ניזוקו. המועצה לשימור אתרים החלה בעבודת גיוס הכספים לקראת שימור האתר.
במשך שנים רבות תפקד כראש ישיבה הר` יוסף גרשון הורוביץ, מפעילי תנועת המזרחי בירושלים. בתקופת המנדט, שימשה הישיבה אכסניה לתנועה זו.
הישיבה פתוחה בשעות היום. הכניסה אליה בלבוש צנוע בלבד, כאשר יש לבקש את רשות הכניסה מהתלמידים במקום המאיישים את המבנה עד היום הזה.
כתובת: מאה שערים 1.

 
חצר בית הכנסת החורבה
 
בשנת 1700 עלתה לירושלים קבוצה גדולה של יהודים אשכנזים, בהנהגתו של רבי יהודה החסיד. משמת מנהיגם ימים ספורים לאחר עלייתם ארצה, נאלצו העולים ללוות כספים מערביי המקום, על מנת לבנות בית כנסת וחצר למגורים. משלא פרעו את חובותיהם עד שנת 1721, התנפלו הנושים על החצר, והאשכנזים הירושלמיים נאלצו לברוח ברובם מן העיר. מאז כונתה החצר `חורבת רבי יהודה חסיד`.
בראשית המאה התשע עשרה עלו קבוצות נוספות של אשכנזים לירושלים, ובשנת 1837 קיבלו רשות לבנות בית כנסת חדש בשולי החצר. זהו בית הכנסת `מנחם ציון`, הניצב בסמוך. בשנת 1856 ניתן למשה מונטיפיורי הרשיון לבנות מבנה גדול וגבוה עד מאד (24 מטר). על גגו של בית הכנסת הוצבה כיפה מרשימה. אודות גודלה נוכל ללמוד מן הקשת המשוחזרת, דמויית הקשת שנשאה על גבה את הכיפה.
בשנת תרפ``ה התארח בבית הכנסת הנציב העליון הבריטי הרברט סמואל, ואף התכבד בקריאת ההפטרה.
יום לפני נפילת הרובע היהודי, ב- 27 במאי 1948, פוצצו הירדנים את בית הכנסת, והוא נותר בחורבנו עד היום. ואולם, על מנת להמחיש את גודלו של המבנה, הוצבה לאחר מלחמת ששת הימים הקשת המשוחזרת, שהפכה זה מכבר לאחד מסמליו של הרובע היהודי.
כתובת: היהודים 89.

 
מאה שערים
 
מי שתהה אי פעם כיצד נראתה העיירה היהודית במזרח אירופה של המאה ה-19, יקבל מושג מדוייק עם הביקור במאה שערים. השכונה הוקמה ב-1874 והייתה השכונה החמישית מחוץ לחומות. במקורה היתה שכונה מתקדמת ומודרנית לזמנה. משך השנים התגבר תהליך ההקצנה הדתית, וכיום יש להיכנס למאה שערים בלבוש צנוע ולשמור על קדושת השבת. רחוב מאה שערים הוא חוט השדרה של השכונה כולה. הוא מתחיל ברחוב שבטי ישראל, ליד הבניין האיטלקי בו שוכן משרד החינוך והתרבות. הנכנס אל הרחוב ימצא עצמו באווירה מיוחדת של השכונה, אווירת החיים החרדים של קהילה יהודית בעיירות אירופה המזרחית של ראשית המאה ה-20. רוב הבתים הגדולים שייכים למוסדות דת וחינוך של העדות החרדיות.
 
מנהרות הכותל
 
מאז שחרורה של ירושלים לפני יותר מ- 37 שנה התבצעו חפירות באיזור הכותל המערבי. בחפירות אלו נחשף הכותל במלוא הדרו ומלוא אורכו. 488 מטרים של אבני הכותל העומדות על סלע האם - עליו נבנו יסודות המקדש. נחשפו אבנים אשר משקלה של אחת מהן – 570 טון. נחשף קטע רחוב מימי הבית השני, נחשפה תעלת מים מימי החשמונאים, חדרים, אולמות ומעברים תת קרקעיים. למבקרים מוצג דגם ממוחשב של בית המקדש השני.
הביקור באתר הינו חוויה בלתי נשכחת המפגישה את המבקרים עם עברו המפואר של עם ישראל והקשר החם לירושלים.
אתר מנהרות הכותל מופעל ומתוחזק על-ידי הקרן למורשת הכותל המערבי.
באתר מתקיימים סיורים במנהרות העתיקות שבאזור הכותל המערבי. סיורים מיוחדים לעיוורים, כבדי ראיה, חרשים ונכים. כמו כן, ניתן לקיים טקסי בר מצווה במקום.

קבר שמואל הנביא
 
האתר שוכן על הר גבוה,885 מטר מעל פני הים. כ-6 ק``מ צפונית מערבית לירושלים. יש סוברים שכאן שכנה מצפה המקראית, עירו של שמואל הנביא יש הטוענים שזוהי רמה המקראית וכאן קברו. הנוצרים קראו לאתר ``הר השמחה``, בו שמחו עולי הרגל מן השפלה בראותם לראשונה את ירושלים.
ב-1917 נלחמו כאן הבריטים בתורכים ושרידי החפירות מזוהות גם היום. במלחמת השחרור הפגיזו הירדנים ממשלט זה את ירושלים וניסיונות צה``ל לכבוש את המקום לא הצליחו.
במלחמת ששת הימים נכבש המקום ע``י אנשי חטיבת ``הראל``.

 
במבנה מאתרים את קברו של שמואל הנביא, מעליו מסגד עם צריח, ומתחתיו שרידי כנסיה צלבנית.
מסביבו שרידי חומה וישוב מימי בית שני ואולי גם מהתקופה הישראלית.

 
כבר לפני מאות שנים באו המוני ישראל לקבר-שמואל הנביא על מנת להתפלל ולהשתטח על קברו.
שמואל נולד לאלקנה וחנה- ב``רמה``. היה למנהיג, מחוקק, שופט ומורה לעם ישראל בשעותיו הקשות. הוא משח את שאול למלך והוא זה שבישר לו כי מלכותו תילקח ממנו ותינתן לדוד ואחר כך משח בסתר את דוד למלך. על פי המדרש שמואל הנביא נפטר בגיל 52. 

קבר שמעון הצדיק
 
שמעון הצדיק היה כהן גדול ומנהיג העם בימי הבית השני, מאישי ומשיירי ``כנסת הגדולה``. הקבר ממוקם במזרח העיר, סמוך לאזור המלונות - (מלון נובוטל) כביש מספר 1.
כתובת: שמעון הצדיק.

קברי הסנהדרין
 
מערות קבורה מימי הבית השני. הנאה שבהן מכונה קברי הסנהדרין, מאחר ונתגלו בה 71 כוכי קבורה - כמספר חברי הסנהדרין. החוקרים מעריכים כי מדובר באחוזת קבר משפחתית.
כתובת: אופירה 5.

מקומות קדושים למוסלמים 
  
כיפת הסלע
 
אחד המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם, השלישי אחרי מכה ומדינה ומהדוגמאות המרשימות ביותר של הארכיטקטורה והאמנות האיסלאמית הקדומה. המסגד נבנה בין 688 ל-691 שופץ ונבנה מחדש משך שנים. הכיפה, המצופה היום לוחות אלומיניום מוזהבים, היתה מצופה במקורה בזהב אמיתי.
 

מסגד אל אקצא
 
המסגד הקדום ביותר בארץ ישראל ואחד החשובים ביותר לאיסלאם. התהפוכות הרבות שעבר המבנה במשך הדורות נותנות את אותותיהן בסגנונו הלא אחיד. על פי המסורת האיסלאמית הוקם המסגד כמבנה עץ בשנת 638 על ידי החליף עומר. הכיפה הכסופה היא מהמאה ה-11 ועיטוריה מהמאה ה-14. 

 
מקומות קדושים לנוצרים
 
הכנסייה הסקוטית
 
מן המקום הזה נשקף הנוף המרהיב של הר ציון וחומת העיר העתיקה, ולמרגלותיהם גיא בן הינום, הנזכר כבר בספר יהושע בתקופת התנחלות שבטי ישראל בארץ, כגבול בין נחלת שבט יהודה בדרום. בימי בית ראשון נודע הגיא לשמצה כמקום פולחנו של האליל מולך- אלוהי בני עמון- פולחן שכלל, על פי העדות המקראית, טקס שבו ``הועברו`` ילדים וילדות באש. לפי דעה אחרת, ההעברה באש הייתה שריפה ממש של ילדים חיים כקורבן, אך יש הסבורים, כי מדובר בפעולה סמלית בלבד, או לכל היותר בשריפה טקסית של גופות ילדים שנפטרו.
המנהג הזה בקרב תושבי יהודה וירושלים, עורר את זעמם של הנביאים, שיצאו נגדו. המלך יאשיהו חיסל אותו, בסוף המאה השביעית לפני הספירה, במסגרת התיקונים הדתיים שביצע. ייתכן מאוד, כי הידיעה על קיומו של פולחן האש הקדום, בצירוף העובדה כי בקרבת מקום נמצאים קבריהם של אנשי ירושלים, תרמו להיווצרותה והשתרשותה של המסורת, כי זהו מקום השאול, בה נענשים הרשעים לאחר מותם.
כתובת: כיכר רמז.

 
הרובע הנוצרי
 
הרובע משופע במוסדות ואתרים נוצריים ובו נמצאים מרכזי הכנסיות השונות הפועלות בישראל, שבחרו להתקבץ סביב כנסיית הקבר - אחד המקומות הקדושים ביותר לנוצרים. כמו למשל כנסיית יוחנן המטביל, מנזר סנט אברהם וכנסיית אלכסנדר נייבסקי.
 
וויה דולורזה
 
המסלול, שעל פי המסורת הנוצרית, עבר ישו כשהוא נושא על כתפיו את הצלב, לאורך הסימטאות של הרובע המוסלמי והרובע הנוצרי. הדרך מתמשכת בעליה מתונה מבית הספר עומריה ברחוב שער האריות ועד לכנסיית הקבר. המסלול מתחלק ל-14 תחנות: התחנה הראשונה: במעלה רחוב שער האריות, אשר משמאל מתנשאת חומת הר הבית אשר הגנה עליו, תחנה שניה כנסיית ההלקאה וההרשעה, תחנה שלישית: ברחוב הגיא, רביעית: כנסיית מריה של הייסורים (שם פגש ישו את אימו)
חמישית: על יד כנסיה פרנציקסטית קטנה, שישית: בכנסיית סנטה ורוניקה, שביעית: מימין לתחנה השישית, השמינית: במעלה רחוב החנקה,(שם דיבר ישו אל בנות ירושלים) התשיעית: במקום שבו נפל ישו בשלישית, וחמש התחנות האחרונות באות זו אחר זה עד לצליבתו של ישו.
כתובת: שער האריות. 
  

כנסיית הביקור
 
על פי המסורת הנוצרית - כאן נפגשה מרים (אמו של יהושוע) עם דודתה, כאשר הגיעה מנצרת לבקר אותה בעין כרם. בחצר הכנסייה לוחות קרמיקה עליהם מונצחת תפילת ה``מגניפיקנט`` ב-47 שפות שונות.
במקום חצר, בית קברות לנזירים וכנסייה מיוחדת ובה ציורי קיר שנעשו בשנות החמישים ע``י האמן האיטלקי וגאריני, אשר נעזר באמן הישראלי מרדכי ארדון, עד שגילו זאת שלטונות הותיקן והפסיקו את שיתוף הפעולה.

 
כנסיית הדורמציון
 
כנסייה ומנזר. המתחם בנוי במקום שבו, לפי האמונה הנוצרית, נרדמה מרים, אם ישו (DORMIR בלטינית - לישון). לפיכך שמה המלא של הכנסייה הוא DORMITION SANCTA MARIA - ``שנתה של מריה הקדושה``.
המתחם ניתן על-ידי הסולטן התורכי במתנה לקיסר וילהלם השני בעת ביקורו בארץ בשנת 1898.
הכנסייה היא מבנה עגול. במרכז - המזבח. מסביב - שש קפלות.
הבניין נבנה בשנים 1900 עד 1910 על-ידי הגרמנים הקתולים. האדריכל: היינריך רנרד (renard). הסגנון הגרמני בולט במבנה גג הכנסייה: קונוס מצופה נחושת וארבעה מגדלונים בסגנון ניאו-רומנסקי.
בכנסיה פסיפס גדול המתאר את גלגל המזלות, סמלי קדושים נוצרים ודמויות נביאים.
כתובת: מעלות ציון 22.
 
 
כנסיית המשיח
 
הכנסייה הפרוטסטנטית מסמלת את ראשית חדירתה של הכנסייה הפרוטסטנטית לאימפריה העות`מנית בכלל ולארץ ישראל בפרט.
כתובת: כיכר עומר. 
 
כנסיית הקבר
 
בכנסיית הקבר מצויות חמש התחנות האחרונות של ה``ויה דולורוזה``- דרך היסורים שעבר ישו, עם הצלב על גבו בדרכו לגולגותא - מקום צליבתו, מותו ותחייתו. עבור חלק ניכר מהעולם הנוצרי, המאמין כי כאן, מצויה גולגותא, זהו המקום הקדוש ביותר בירושלים.
כתובת: סנט הלנה.

 
כנסיית השילוש הקדוש
 
כנסייה זו נבנית בתוך מתחם ``מגרש הרוסים`` שבנייתו החלה בשנת 1860 ומשכה כ- 12 שנים. הכנסיה מיוחדת בכיפות הנחושת ובצלבים ומוזהבים אשר לה (אשר שופצו ב1994). סגנון הבנייה תואם את הרנסנס האיטלקי שהיה אופנתי בכנסיות הרוסיות החל מהמאה ה-15. יש דמיון בין כנסיה זו וכנסיית העליה, שנבנתה בקרמלין אשר במוסקבה.
 
כנסיית יוחנן המטביל
 
הכנסייה, שהיא האתר הנוצרי החשוב ביותר בשכונה, ניצבת במקום שבו על-פי מסורת נוצרית מאוחרת יחסית נולד יוחנן המטביל, שבישר את בואו של ישו.
הכנסייה הוקמה במקום בו על פי המסורת הנוצרית היה בית הקיץ של הוריו של יוחנן המטביל, זכריה ואלישבע ובו גם התארחה מרים, קרובתם מנצרת ואמו של ישו.
על שרידי הכנסייה, אשר נרכשה ע``י המנזר הפרנציסקני, במאה ה-17, הוקמה כנסייה מודרנית אשר תוכננה ע``י האדריכל ברלוצי (האדריכל הנודע של המנזר הפרנציסקני).
בחצר הכנסייה קבועים 21 לוחות קרמיקה, שעליהם כתובה ב-21 שפות תפילת ה`בנדיקטוס` - תפילתו של זכריה, אביו של יוחנן, לאחר הולדת בנו.
במפלס התת-קרקעי התגלה פסלה של האלה ונוס מהתקופה הרומית, דבר המעיד, אולי, על התקדשותה של עין-כרם כבר באמונה האלילית. כמו כן התגלו פסיפס וכלים המעידים על קיומה של הכנסייה בתקופה הביזנטית.
על-פי המסורת הנוצרית- כאן עמד בית הקיץ שלהם, שבו התארחה מרים אם ישו, קרובת משפחתם מנצרת.
בתקופה הצלבנית הוקמה פה כנסיה מפוארת, אך זו חרבה מיד לאחר נטישת הצלבנים.
הכנסייה בנויה בצורת בזיליקה - אולם תווך ואולם משני בכל צד. האפסיס האמצעי של הכנסייה מוקדש להורי יוחנן, זכריה ואלישבע, ולקרובת משפחתם, מרים, אם ישו. באפסיס הימני- ניצב מזבח המקודש לאלישבע, ובאפסיס השמאלי יש ירידה לתוך המערה, שבה על-פי המסורת נולד יוחנן.

 
כנסיית כל העמים-גת שמנים
 
כנסיה קתולית. נבנתה בשנים 1919 עד 1924. מתכנן הכנסייה הוא האדריכל האיטלקי הפרנציסקני antonio beluzzi.. למקום זה ירד ישו אחרי הסעודה האחרונה. הוא חצה את נחל הקידרון ושם גן ויבא בו הוא ותלמידיו (יוחנן יח). כאן ערך ישו שלוש תפילות ביודעו את הגורל המצפה לו. כאן גם נתפס ישו והובא בפני הכהן הגדול ואחר כך הוסגר אל פונטיוס פילטוס (מתי כו). הביקור בכנסיה הוא אחד משיאי החווייה הדתית של המאמין הנוצרי.
במקום הייתה כנסיה ביזנטית ושרידי פסיפס שלה נחשפו בעת חפירת יסודות הכנסייה החדשה.
בתקופה הצלבנית נוסדה במקום כנסייה ובחפירות נמצאו מטבעות עם דיוקן בלדווין מלך ירושלים הצלבני.
12 הכיפות של הכנסייה מייצגות את 12 השליחים.
ליד הקיר המזרחי סלע שעליו, על-פי המסורת, ישב ישו בעת שהתבודד לתפילותיו.
עיטורי הכיפות מייצגים את סמלי ארצות וקהילות קתוליות שתרמו לבניין הכנסייה (``כל העמים``).
חזית הכנסייה פונה אל נחל קידרון. על ארבע האומנות פסלי מתי, מרקוס, לוקס ויוחנן, מחברי בשורות הברית החדשה. בגמלון פסיפס על רקע זהב ובו שני איילים המסמלים את המאמינים על פי הפסוק ``כאיל תערג על אפיקי מים כן תערג נפשי אליך אלהים`` (תהלים מב ב).
כתובת: דרך יריחו.

קברי המלכים
 
אחוזת הקבר היתה בזמנה מפעל הנדסי וארכיטקטוני מפואר ביותר. שם האתר נובע מטעות בזיהוי של הארכיאולוגים הראשונים שחפרו במקום ב-1863. שלא כפי שסברו בתחילה, אין אלה קבריהם של מלכי יהודה, אלא אחוזת קבר שבנתה המלכה המסופוטמית הלני בסביבות שנת 45 לה ולבני משפחתה. המלכה הלני ובניה איזטס ומונבז התגיירו בשנת 40 לספירה.
כתובת: צאלח א דין 46.

 
קתדרלת סנט ג`ורג`
 
מרכז הכנסייה האנגליקנית בישראל, המהווה משב מרענן של רוח אנגלית-קולוניאלית בסביבה לבנטינית. מגדל הכנסייה נקרא על שמו של מלך אנגליה אדוארד השביעי, שמימן את בנייתו וסגנון הבניה באתר הוא הסגנון האופייני לבריטניה של סוף המאה ה-19. במקום בית הארחה וגן יפהפה .
כתובת: דרך שכם.

הדפסת כתבה כתוב לעורך שלח לחבר








מסלול הטיול המועדף עליי
מסלולי נחלים בצפון
טיולי ארכיאולוגיה
נוף מדברי
אתרים היסטוריים

הצג תוצאות
Powered by Sitenet ltd בניית אתרים מועדון הלקוחות | כתבו לנו| תנאי שימוש| אודות החברה| פרסום באתר| מאמרים